Ladataan kassaa...
Ale päättyy pian - kesän merkkivaatteita jopa -70% | NAISET | MIEHET | LAPSET |

Rakkauspuhe on taito, jota voi ja kannattaa harjoitella

67 % suomalaisista naisista puhuu itsestään halveksuvasti tai vihamielisesti. Usein tämä on perua puheesta, jota lapsena on kuultu. Tutkimuksemme mukaan valitettavan usein läheisen, kuten oman äidin, väheksyvä puhe kuuluu korvissa vielä aikuisenakin. Kyseessä on laaja ilmiö, joka vaikuttaa väistämättä ulkoiseen: aikaamme leimaavat vihapuhe, riittämättömyys ja mielenterveysongelmat.  

Parempaa minää emme voi ostaa, mutta silti voimme käynnistää muutoksen tätä ilmiötä vastaan – supervoimanamme myötätunto. Kun on myötätuntoinen itseään kohtaan, tuntee empatiaa myös muita kohtaan. Itselleen armollinen haluaa muillekin hyvää. 

Tämä kampanja sai alkunsa myymälöistämme ja sovituskoppien luona käydyistä kohtaamisista. Havaintojemme pohjalta toteutimme kyselyn kanta-asiakkaillemme, ja siihen vastasi 1500 henkilöä. Itsekriittistä puhetta tutkittiin myös valtakunnallisesti Suuressa suomalaisessa itsetuntotutkimuksessa vuoden 2023 lopussa. Innolinkin toteuttamaan kyselyyn osallistui 750 naista ympäri Suomea. 

Mikä on kauneinta, mitä olet sanonut itsellesi?

Kampanjakuvan kankaassa nähtävät sanat ovat nostoja kanta-asiakaskyselystämme, jossa vastaajat kertoivat, mikä on kauneinta, mitä on sanonut itselleen. ”Minä riitän”, ”Sinä selvisit”, ”Upeat tuikkivat silmät” ovat koskettavia lauseita, joita meidän kannattaa aktiivisesti valita silloin, kun puhumme itsestämme ja itsellemme. 

On myös niin, että suomalaisista naisista 2/3 valitsee päinvastaisia sanoja. Tämän olemme huomanneet sovituskoppiemme luona. Huomio vahvistui viime vuoden lopussa tehdyssä valtakunnallisessa itsetuntotutkimuksessa, joka kertoi samaa kipeää tarinaa. Haluamme herättää mahdollisimman monen naisen miettimään, kuinka itsestään ja itselleen puhuu. Kannustamme puhumaan itselleen rakkaudella ja olemaan ylpeästi oma itsensä.  

Rumia sanoja ei voi piilottaa vaatteilla tai kauniilla pinnalla

Rakkauspuhe-kampanjamme herätti paljon keskustelua sosiaalisessa mediassa sen ensimmäisessä vaiheessa. Valitsimme erilaisista vaihtoehdoista kampanjamme viestiksi provosoivan. Pelkäsimme, että ”kaunis puhe”-kampanja jäisi huomaamatta. Pääviestit olivat yllä mainitusta tutkimuksesta kaksi nimettömänä annettua kommenttia, jossa vastaajat kertoivat, mitä ajattelivat itsestään peilin edessä. Toinen niistä oli: ”Hyi, kun olen ruma” ja toinen oli ”Olen ällöttävä läski”.  

Halusimme ottaa kampanjallamme kantaa siihen, että rumia sanoja ei voi piilottaa edes trendikkäillä vaatteilla tai kauniilla visuaalisuudella. Tarkoitus oli hyvä, mutta sanoitus meni pieleen.  

Ymmärrämme nyt, että kampanjamme pahoitti monen mielen. Olemme siitä vastuussa ja pyydämme sitä vilpittömästi anteeksi. Kiitämme kaikkia palautteista ja siitä, että tärkeä asia on nostettu keskusteluun. Toinen tärkeä teema, joka nousi voimakkaasti esiin, oli isojen kokojen huono saatavuus. Lue lisää aiheesta TÄÄLLÄ.

Jokainen mieli tarvitsee lohtua

Olemme tänä vuonna mukana MIELI ry:n Mielinauha-kampanjassa. Sen avulla halutaan lisätä myönteistä puhetta mielenterveydestä ja kerätä varoja mielenterveystyölle ja kriisiauttamiselle Suomessa. Vuoden nuori suunnittelija 2023 -kilpailun voittaja Henna Lampinen on suunnitellut tämän vuoden Mielinauhan ja jaamme hänen kanssaan tärkeän viestin: ”Ilo on sitä, että saa olla se kuka on ilman häpeää. Jokainen keho voi olla arvokas ja muodikas.”

Mielinauhoja saat ostettua kassoiltamme sekä verkkokaupastamme. Myyjämme kantavat kampanja-aikana mielinauhoja ylpeydellä tärkeän asian puolesta. Tue kanssamme mielenterveystyötä ja osta oma Mielinauhasi TÄÄLTÄ.

Vappu Pimiä: "Lasten edessä en puhu rumasti itsestäni"

Ulkonäkökeskeisellä alalla työskentelevä Vappu Pimiä ei ole koskaan kuullut äitinsä puhuvan omasta tai muidenkaan ulkonäöstä kriittisen sävyyn, ja se on luonut tasapainoisen pohjan julkisuudelle.

”Nyt aikuisena olen ymmärtänyt, miten suuri merkitys kotona kohdatulla puheella on itsetunnon näkökulmasta. Sain kasvaa ympäristössä, jossa ulkonäkö oli toissijaista. Samaa kaavaa olen noudattanut kahden tyttölapsen äitinä.”

Haluamme muuttaa tapaamme kuluttaa vaatteita

Kulutamme maapallon resursseja ennennäkemättömällä tahdilla. Lähes jokainen on nähnyt kuvia vaatejätevuorista, joihin myymättä jääneet muotivaatteet päätyvät trendien vaihduttua. Ihmiset ja media tietävät, kuinka paljon turhia vaatteita ostetaan ja myydään. Me Kekäleellä haluamme olla osa läpinäkyvän ja kestävän kaupankäynnin trendiä. Itse asiassa haluamme olla vaatealalla tuon trendin edelläkävijä Suomessa.

Osta vähemmän, pidä enemmän

Vähemmän on enemmän – myös vaatekaapin sisällössä. Mitä jos jatkossa siellä olisikin vain vaatteita, joita haluat käyttää päivästä ja vuodesta toiseen? Autamme sinua ostamaan vaatteita, joita rakastat. Kannustamme jättämään kaiken muun ostamatta. Laajasta valikoimastamme jokainen löytää omat tulevat suosikkivaatteensa. Panostamme brändeissämme laatuun, joka kestää. Tehdään yhdessä vastuullisia valintoja paremman tulevaisuuden puolesta.