Ladataan kassaa...
Kekäle Kanta-asiakkaille takit ja lasten ulkovaatteet -20% 13.10. asti | Kirjaudu tai liity

Toimitusjohtajan kirje:

Kekäle on nyt B Corp -vastuullisuussertifioitu yritys

Hyvä lukija, 
 
kiitos, että innostuit ja päätit tutustua Kekäleen lähivuosien ehkäpä merkityksellisimpään uutiseen: 
olemme saavuttaneet kansainvälisen B Corp -vastuullisuussertifikaatin ensimmäisenä vaatealan yrityksenä Suomessa. 
 
Päällimmäinen tunteemme on ylpeys, mutta kyse on oikeastaan siitä, mitä tähän asti olemme tehneet ja mitä aiomme jatkossa tehdä. Tämä kirje on omistettu vastuullisuustyöllemme, ja samalla se on myös kutsu sinulle liittyä mukaan. 

Mikä on B Corp?

B Corp on yksi arvostetuimmista ja vaikeimmin saatavista kansainvälisistä sertifioinneista. Saamisen ehtona on toiminnan kokonaisvaltainen vastuullisuus ja todennettavissa oleva positiivinen vaikutus.  
 
B Corp -sertifiointia Suomessa tavoittelevan osakeyhtiön on lisättävä yhtiöjärjestykseensä lauseke, jossa se kertoo yhtiön tavoittelevan muutakin kuin taloudellista kasvua. Eli sitoudumme positiivisen vaikutuksen luomiseen suhteessa yhteiskuntaan ja ympäristöön. Tämän muutoksen teimme jo viime kesänä osana hakuprosessiamme, siinäkin Suomessa ensimmäisten joukossa. 
 
Yrityksen vastuullisuustoimia arvioidaan viidessä eri kategoriassa: ympäristö, yhteisö, työntekijät, asiakkaat sekä johto ja hallinto. Arvioinnin on päässyt läpi 92 maassa, 8 000 yritystä, 162 eri alalta. Tunnetuimpia ovat esimerkiksi Patagonia, Ben&Jerry’s ja Rituals. Nyt Kekäle on osa tätä yritysvastuun edelläkävijäyhteisöä.  

Tapamme muuttaa maailmaa 

Otamme roolimme vakavasti. Jos alamme haluaa olla vastuullinen, vaatteita on myytävä vähemmän ja kuluttamisen on muututtava. Olemme pieni toimija tällä alalla, mutta silti voimme saada yhdessä paljon aikaan. 
 
Yrityksemme suurimmat vaikuttavuustekijät liittyvät henkilöstöön ja ympäröivään yhteiskuntaan. 13:sta myymälässämme ympäri Suomen tapahtuu yli kaksi miljoonaa asiakaskohtaamista vuosittain. 
 
”Osta vähemmän, pidä enemmän” on ollut vuodesta 2021 asti pääviestimme ja se ohjaa kyseenalaistamaan pikamuodin rantauttamaa ajatusta kulutuksen määrästä ja tahdista. Pidetyimpien vaatteiden filosofian tueksi olemme luoneet palveluita, jotka kannustavat ja opastavat pitämään huolta ostetuista vaatteista. Esimerkiksi Lempivaatevalmentaja auttaa löytämään pidetyimpiä vaatteita, ja Kekäle Second hand tarjoaa mahdollisuuden pitää tyyli kierrossa. 
 
Olemme myös kehittämässä ohjeistoa vaikuttavaan ostamiseen yhdessä brändikumppaneidemme kanssa, jotta saamme vaatteiden toimitusketjujen ympäristö- ja sosiaalisen vastuun sekä kestävien materiaalien käytön entistä läpinäkyvämmäksi. 

Pitämisen puolesta

Olen saanut pienestä pitäen seurata vanhempieni työtä ja olen kasvanut kiinni tähän vaatekauppaan. Jo nuorena tiesin, että olemme täällä toki vaatettamassa ihmisiä, mutta tekemässä myös paljon enemmän – olemme auttamassa, että jokainen voi loistaa omana itsenään. Kun näkee itsessään hyvän, on sitä helpompi jakaa muillekin. Pitäminen ja välittäminen on perheyrityksemme dna:ssa. 
 
Tekemämme työ näkyy esimerkiksi työntekijöidemme työtyytyväisyydessä: 96,5 % työntekijöistämme pitää työstään henkilöstökyselymme perusteella. Tämä taas näkyy asiakastyytyväisyydessä: EVI®-tunneindeksin mukaan pystyimme vuonna 2023 vuonna luomaan asiakkaillemme alamme parhaan tunnekokemuksen. 
 
Jos olisimme aloittaneet sertifiointihetken kohdalla nollasta, emme olisi nyt tässä. Haluan siis sydämestäni kiittää henkilökuntaamme, B Corp -yhteisöä, yhteistyökumppaneitamme ja ennen kaikkea asiakkaitamme, jotka ovat lähteneet kanssamme muuttamaan ajatusmaailmaa ja tekemään konkreettisia tekoja, jotka rakentavat kestävämpää vaatealaa.  
 
Tänä vuonna teimme ensimmäisen vastuullisuusstrategiamme sekä vastuullisuusraporttimme ja saimme näin pohjan tulevalle työlle. Ensi vuonna vauhti kiihtyy. Vaatimukset kiristyvät paitsi lainsäädännön, myös B Corp -seritifioinnin osalta vuosi vuodelta. 
 
Se on oikein, sillä lopulta olemme kaikki kytköksissä toisiimme ja toisistamme riippuvaisia, ihmiset sekä luonto. Tekemällä joka päivä parempia valintoja yksi asia johtaa toiseen ja edelleen seuraavaan. Siksi jatkamme kehitystä päivä päivältä ja jokaisessa asiakaskohtaamisessa kanssasi. 
 
 Hyvää joulua ja vaikuttavaa uutta vuotta!  
 
Rakkaudella, 
Joonas Kekäle