Toimitusjohtajan kirje - kohokohdat vuodesta 2025
Hyvä lukija,
vuosi 2025 on ollut Kekäleelle poikkeuksellisen vahvan kasvun aikaa. Kasvamme toimialaamme nopeammin (toimiala -0,4 %, Kekäle +13,5 %) samalla, kun panostamme toimialaamme enemmän kestävyystyöhön. Kasvu ei ole sattumaa vaan seuraus pitkäjänteisestä perheyhtiön kehittämisestä ja arvopohjaisista valinnoista.
”Osta vähemmän, pidä enemmän” on ollut vuodesta 2021 asti pääviestimme ja se ohjaa kyseenalaistamaan ultrapikamuodin ajatusta kulutuksen määrästä ja tahdista. Kekäleellä myymme vain pidetympiä vaatteita; autamme asiakkaitamme ilmaisemaan vahvuuksiaan ja omaa persoonaansa lempivaatteilla, jotka kestävät käytössä.
Uskon, että tämä vuosi oli onnistunut vastuullisuusvisiomme näkökulmasta: Kekäle on suomalaisen vaatekaupan suunnannäyttäjä muutoksessa kohti kestävää vaatealaa.
1. Laadukas ja entistä läpinäkyvämpi valikoima
Perustan koko kestävyystyöllemme luo myymämme laadukas valikoima. Kaksi vuotta sitten käynnistetty yhteistyö brändien ja heidän vastuullisuusdatan haalimisessa on ottanut tänä syksynä suuria harppauksia eteenpäin. Jatkossa meillä ja asiakkaillamme on entistä selkeämmät ja läpinäkyvämmät kriteerit kestävien valintojen tekemiseen. Tästä pääsen kertomaan lisää heti alkuvuodesta.
2. Myymälöiden kävijämäärä jo noin 2,5 miljoonaa
Kävijämäärät nousivat myymälöissämme tänä vuonna 9 %. Turun Hansaan avattiin uusi myymälä. Tämä oli symbolisesti tärkeää. Pääsimme kotimaisena perheyrityksenä rakentamaan kestävää pukeutumisen kulttuuria tilaan, jota vielä hetki sitten hallitsi kansainvälinen pikamuotiketju. Kasvava kysyntä kannustaa meitä arvioimaan myymäläverkostomme laajentamista myös ensi vuonna.
3. Asiakkaille olemme se lempivaatekauppa
Kuluvan vuoden aikana teimme laajat kanta-asiakas-, mielikuva- ja fokusryhmätutkimukset. Syvensimme ymmärrystämme siitä, mikä luo asiakkaille eniten arvoa. Monet asiakkaamme kaipaavat kiireisen arjen keskelle kumppania, joka auttaa löytämään oman tyylin ja kestävän kokonaisuuden, jonka palaset sopivat toisiinsa. Asuja, joissa viihtyy ja jotka vahvistavat itsetuntoa. Tähän vastaaminen on toimintamme ytimessä, ja asiakaskokemuksen kehittäminen entisestään on tulevan vuoden keskeisin tavoite.
4. Inspiroiva verkkokaupan uudistus
Uusi verkkokauppa on entistä visuaalisempi, nopeampi ja se helpottaa tuotteiden yhdistelyä sekä inspiraation löytämistä. Myös tämä muutos on ollut onnistunut, sillä verkkokaupan käyntien määrä on kasvanut 13,4 %. Jatkossa verkkokauppa tulee kehittymään entistä asiakasystävällisemmäksi. Pohdimme parhaillaan, miten saamme lisättyä henkilökohtaista palvelua myös digitaalisessa ympäristössä.
5. Tekoja ylikuluttamista vastaan
Kotimaisena perheyrityksenä seuraamme huolestuneena kulutuksen suuntaa. Esimerkiksi vuonna 2024 Kiinasta tulevien pienpakettien määrä kasvoi yli 800 % edellisvuoteen verrattuna. Myös Kekäleellä tämän vuoden Black Friday oli myynnillisesti edellisvuotta parempi. Silti pidämme kiinni periaatteestamme: tärkeintä on tehdä asioita hyvin ympäri vuoden, ei huutaa tarjouksia hinnalla millä hyvänsä.
Lopuksi
Yrityksiä voi arvioida sen mukaan, mikä ohjaa niiden toimintaa: voiton maksimointi vai positiivinen arvonluonti. Kekäle on ja tulee jatkossakin toimimaan suuremman tarkoituksen ohjaamana. Tämä on kirjattu myös yhtiöjärjestykseemme B Corp -vastuullisuussertifioinnin myötä.
Vauhdikkaan vuoden lopussa olen aidosti ylpeä perheyhtiöstämme, sen työntekijöistä ja asiakkaista, jotka ovat kanssamme tekemässä tätä muutosta.
Uudet avaukset, toimialaa nopeampi kasvu, palveluiden kehittäminen ja toiminnan läpinäkyvyys viestivät toivottavasti myös muille alan toimijoille, että nyt on aika tulla mukaan, aloittaa työ rohkeasti ja rakentaa yhdessä parempaa vaatealaa.
Kiitos, että olet mukana tällä matkalla.
Ystävällisin terveisin,
Joonas Kekäle
Vuosi 2025 on ollut Kekäleelle vahvan kasvun ja merkityksellisten valintojen vuosi. Kasvoimme toimialaa nopeammin samaan aikaan, kun pidimme kiinni yhdestä tärkeimmästä periaatteestamme: “Osta vähemmän, pidä enemmän”
Kyseessä ei ole kampanja, vaan tapamme tehdä vaatekauppaa, kuten Joonas videolla kertoo - katso Joonaksen videotervehdys!



