ILMAINEN TOIMITUS YLI 50€ TILAUKSIIN

Ladataan kassaa...

Inspiroidu kevään uutuuksista | NAISET | MIEHET | LAPSET |

Vinkit vaatemyyjäksi!

Vinkit työnhakuun - Vaatemyyjä

Oletko aina halunnut tietää mitä vaatemyyjän työ oikeasti on? Tai miltä tavallinen työpäivä vaatekaupassa näyttää?

 

Mielikuva vaatekaupassa työskentelystä voi usein pyöriä vaatteiden viikkaamisen ja hyllyjen siivouksen ympärillä, mutta se on myös paljon muuta. Kekäleen vaatemyymälöissä esimerkiksi pyritään tarjoamaan aina asiakkaalle henkilökohtaista palvelua ja erinomaisia asiakaskokemuksia. Kysyimme Kekäleellä työskenteleviltä vaatemyyjiltä ja asiakaspalvelun ammattilaisilta, miltä heidän tyypillinen työpäivä näyttää ja parhaat vinkit, kuinka päästä töihin vaatekauppaan. Lue vastaukset monen mieltä askarruttaneisiin kysymyksiin.

 

Miten pääsee vaatekauppaan töihin?

 

Jos työ vaatekaupassa houkuttaa, on ensimmäinen lähtökohta työnhaussa CV ja työhakemus. Näitä kirjoittaessa ei kannata kiirehtiä, sillä kun kirjoitat ajatuksella, hakemuksestasi tulee yhtenäinen ja helppolukuinen. Hakemukseen kannattaa käyttää aikaa ja panostaa, sillä se on työnhaussa loistava keino tuoda oma persoonasi esiin ja myös erottautua muista hakijoista. Työhakemuksia kirjottaessa kannattaa tehdä jokaiseen työpaikkaan oma hakemus, sillä näin saat tuotua paremmin esiin syyt miksi haet juuri heille. Tämä myös osoittaa kiinnostusta yritystä kohtaan.

Ei avoimia työpaikkoja? Tee rohkeasti avoin työhakemus vaatekauppaan

 

Vaikka haluamallasi vaatekaupalla ei olisikaan avoimia työpaikkoja, kannattaa rohkeasti lähettää avoin hakemus. Monelle yritykselle on luonnollista rekrytoida ilman julkista työpaikkailmoitusta, jonka vuoksi avoin hakemus lisää omia mahdollisuuksia saada työpaikka. Mieti missä haluaisit työskennellä ja lähetä rohkeasti avoin hakemus eteenpäin. Kohdenna hakemuksesi yrityksen myymälään johon olet hakemassa töihin. Halutessasi voit viedä sen henkilökohtaisesti myymäläpäällikölle ja täten osoittaa kiinnostusta tulevista avoimista työpaikoista.

Muista tuoda hakemuksessa esiin miksi olet kiinnostunut työpaikasta ja mikä sai sinut hakemaan sitä. Mieti omia parhaita puoliasi, varsinkin mitä kannattaa tuoda hakemuksessa esille. Mitkä ovat vahvuuksiasi ja millä voit erottua muista hakijoista? Kuvaile, miksi juuri sinä olet hyvä täyttämään työpaikan vaatimukset. Parhaiden puolien lisäksi kannattaa miettiä omia heikkouksia ja seikkoja joissa haluat tulevaisuudessa kehittyä.

Ensivaikutelma on erityisen tärkeä, joten ole reipas! Reippauteen ja omaan energiatasoon kannattaa kiinnittää erityisesti huomiota kun viet avoimia hakemuksia tai olet työhaastattelussa. Jos (ja toivottavasti kun) pääset työhaastatteluun, ole oma itsesi vaikka alkuun luonnollisesti jännittääkin. Jännitys kertoo ainoastaan siitä, että asia on sinulle tärkeä ja haastattelu myös merkitsee sinulle jotain. Tuo haastattelussa esiin tahdonnälkä, näytä että todella haluat sen työn!

Millainen on vaatemyyjän palkka?

 

Vaatemyyjän palkka määräytyy työnkuvasta, vastuualueista ja erityisesti työtunneista joita tekee. Myös työkokemus korottaa palkkaa. Suomessa vaatemyyjien palkka menee tyypillisesti kaupan alan työehtosopimuksen mukaan.

Työtä on mahdollista tehdä helposti esimerkiksi opiskelujen ohessa, jolloin tuntimäärä voi olla pienempi – tällöin teet töitä osa-aikaisesti. Osa-aikaisena saatat työskennellä vaikkapa muutamana iltana viikossa tai muutamia viikonloppuja kuussa. Tuntimääräsi voi olla tällöin mitä vain 7,5 tunnista – 37,5 tuntiin viikossa. Myymälätyössä on usein vaihtelevasti tuntisopimuksia osa-aikaisista kokoaikaisiin.

Olemalla aktiivinen, hyvä myyjä ja asiakaspalvelija on joissain vaateliikkeissä mahdollisuus saada myös myyntibonuksia. Usein myös myyjiä rohkaistaan ja palkitaan erilaisilla myyntikilpailuilla. Omalla aktiivisuudella kasvattaa aina mahdollisuuksiaan edetä yrityksessä ja saada lisää vastuuta, joka tyypillisesti näkyy myös palkassa.

Millainen koulutus vaatemyyjillä yleensä on?

 

Kekäleellä työskentelee muun muassa opiskelijoita, lukiotaustaisia, merkonomeja ja vaatetusalan artesaaneja. Ei ole siis olemassa yhtä ja tiettyä koulutustaustaa, joka takaisi sinulle työpaikan vaatemyyjänä. Hae siis ihmeessä, vaikka sinulta ei löytyisikään alan koulutusta - hyvä asenne ratkaisee usein koulutusta enemmän! Jos kouluttautuminen kuitenkin kiinnostaa sinua, on joissain tapauksissa mahdollista suorittaa oppisopimuksella kaupan-alan perustutkinto, joka erikoistuu asiakaspalveluun ja myyjän työhön liittyviin tutkinnonosiin.

Vaatemyyjän työ

Mitä vaatemyyjä tekee ja mistä työpäivä koostuu?

 

Vaatemyyjän kaikista tärkein tehtävä on olla aktiivinen asiakaspalvelija. Tämä tarkoittaa sitä, että ottaa asiakkaat huomioon reippaalla ja iloisella olemuksella.

Tervehtiminen on erityisen tärkeää, jotta asiakas kokee itensä tervetulleeksi ja huomioiduksi. Tervehtimistä seuraa avun tarjoaminen asiakkaalle, sillä näytät olevasi kiinnostunut ja haluat auttaa häntä löytämään juuri oikeat tuotteet hänen tarpeisiinsa.

Vaatemyyjän jokapäiväisiin tehtäviin kuuluu myös myymälän siisteydestä huolehtiminen, sillä se on tärkeä osa mielikuvaa jota myymälä ulospäin välittää. Tämän tiimoilta vaatemyyjät huolehtivat myymälän yleisestä siisteydestä, myymälän täydentämisestä ja siitä kuinka tuotteet ovat esillä pöydissä tai vaaterekeissä.

Jotta myymälään saadaan uutta tavaraa esiin, se pitää ensin purkaa, hälyttää ja hinnoitella. Näissä tilanteissa on kuitenkin tärkeää muistaa, että asiakas tulee aina ensin.

Jotta palveleminen ja myyminen tuntuu helpommalta ja lisää omaa itsevarmuuttasi, on tuotetietous erityisen tärkeä. Tämä auttaa sinua löytämään asiakkaalle juuri hänen tarpeisiinsa sopivat tuotteet, jotka palvelevat häntä hyvin. Myymälätyössä on tärkeää, että jokainen tuntee tuotteet – tähän tukena on toki koulutukset ja tuotetietous jota käydään yhteisesti läpi. Hyvänä vinkkinä myös, että hiljaisina tunteina kannattaa käyttää aikaa siihen, että tutustuu tuotteisiin itsenäisesti. Älä kuitenkaan huolestu: sinun ei tarvitse tuntea tuotteita hakiessasi työtä.

Kun asiakaskohtaaminen on nappiosuma – syntyy yleensä kaupat, jossa asiakas saa haluamansa tuotteet ja vaatekauppa rahat näistä. Vaatemyyjälle rahan käsittely ja kassatyö on olennainen osa arkipäivää. Jokaisen vaateliikkeen kassajärjestelmä on tyypillisesti hieman erilainen. Valtaosa kassajärjestelmistä on kuitenkin yksinkertaisia ja helppokäyttöisiä. Alkuun kassan opettelu saattaa tuntua tuskaiselta, mutta tätä harjoitellaan ja kokemus tuo rutiinin kassatyöhön.

Itse kassatapahtumaa ja rahastamista ei tarvitse jännittää, sillä kaikki aloittavat joskus ilman kokemusta näistä. Vinkkinä kassatyöskentelyyn: muista ettei mihinkään ole kiire. Hoida kassatapahtuma rauhallisesti, ajatuksella ja kysy apua jollet osaa, niin virheiltä varmasti vältytään.

Vaatemyyjän työtehtäviä:

 

Vaatemyyjän tyypillisiä työtehtäviä ovat:

  • aktiivinen sekä palveleva asiakaspalvelu ja tuotteiden myyminen
  • myymälän siisteydestä ja esillepanoista huolehtiminen mm. tuotteita viikkaamalla ja höyryttämällä
  • täydentämistä purkamalla kuormia ja hinnoittelemalla tuotteita
  • kassatyöskentely
  • oman ammattitaidon ylläpitämistä opiskelemalla tietoa tuotteista
  • muut myymälän päivittäiset tehtävät

Onnea työnhakuun!

Onnea työpaikan metsästykseen ja kärsivällisyyttä, vaikka oikea paikka ei heti löytyisikään! Ajattele positiivisesti: jokaiselle löytyy oma työpaikka, vaikkei ensimmäisellä hakukerralla tärppäisikään.

Muista myös vilkaista Kekäleen avoimet työpaikat tai laita rohkeasti avoin hakemus tulemaan!

Saatat olla myös kiinnostunut:

Kekäleen tarina

Olemme vaatettaneet ja palvelleet suomalaisia jo yli 60 vuoden ajan. Mitkä arvot ohjaavat tekemistämme?

Päivä Tuijan Matkassa

Kiinnostaako työ hektisellä vaatetusalalla? Seurasimme vuorokauden Kekäleen naisten tuotepäällikkö Tuija Viitaniemeä. 

Kotimainen perheyritys, jolla on historiaa jo yli 60 vuoden ajalta. 11 Kekäle-myymälää palvelee ympäri Suomea ja verkkokauppamme kautta saat käsiisi koko ketjun valikoiman. Valikoimastamme löytyy yli 100 vaatemerkkiä naisille, miehille ja lapsille. Niiden myötä saamme kohdata yli 200 000 asiakasta vuosittain.

Tervetuloa kokemaan pukeutumisen ilo kanssamme!

Asiakaspalvelu

Asiakaspalvelumme palvelee arkisin klo 8-17 välisenä aikana. Voit olla meihin yhteydessä Chatissa,  soittamalla numeroon 020 7010 300 tai lähettämällä yhteydenottopyynnön osoitteeseen: asiakaspalvelu@kekale.fi

Charmi-asiakkaanamme saat rahanarvoisia etuja jokaisesta ostoksestasi. Liity nyt ja saat heti 5% alennuksen normaalihintaisista tuotteistamme. 

Liity nyt

Seuraa meitä somessa